Coronavirus

Laatste aanpassing: 27 maart 2020 - 11.00 uur

Algemene informatie

Op deze pagina informeren wij u over de situatie op onze camping m.b.t. het Coronavirus (COVID-19) en over de maatregelen die wij zelf nemen om verspreiding te voorkomen. Vanwege diverse nieuwe overheidsmaatregelen per 23 maart en enige verwarring die hier landelijk uit ontstond, is deze informatiepagina op woensdagmiddag 25 maart grotendeels opnieuw opgesteld.

Onze camping is geopend. We staan in nauw contact met de lokale instanties (GGD), de brancheorganisatie en gemeenten die ons op de hoogte houden van (lokale) ontwikkelingen omtrent het virus en noodzakelijke maatregelen.

Daarnaast dragen we, zoals u van ons gewend bent, zorg voor een goede hygiëne op onze camping. Het virus verspreidt zich vooral via hoest- en niesdruppeltjes die kort in de lucht hangen. Buiten het lichaam overleeft het virus maar kort. Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen op de voet en volgen we hierin de adviezen van het RIVM en hebben we extra aandacht voor:

  • Het schoonmaken van de verblijfsruimte en de zogenoemde “handcontactpunten” als lichtknopjes, nachtkastjes en deurklinken/knoppen worden met professionele middelen gereinigd.
  • Het wassen van linnen gebeurt op professionele wijze (temperatuur >60 graden) waardoor virussen niet overleven.

Kortom; u loopt geen extra risico tijdens uw verblijf c.q. overnachting op onze camping.

Het actuele nieuws over het Coronavirus vindt u op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19

Huidige gedragsregels

Mede door (nieuwe) overheidsmaatregelen en -voorschriften, zijn momenteel onderstaande verplichte gedragsregels van kracht tot en met 6 april. Het is mogelijk dat deze periode wordt verlengd door de overheid, of dat er aanvullende regels zullen komen. Het niet naleven van de regels en maatregelen kan leiden tot verwijdering van het campingterrein.

  • Men dient te allen tijde 1,5 meter afstand te houden van anderen, uitgezonderd gezinnen onderling. Kinderen tot en met 12 jaar mogen wel samen buiten spelen;
  • Groepsvorming (al dan niet toevallig) is op de camping verboden. Onder een groep wordt verstaan: drie of meer personen die daarbij geen afstand van 1,5 m houden. Er is geen sprake van groepsvorming als het gaat om personen die een gezamenlijk huishouden vormen. Er is ook geen sprake van groepsvorming als kinderen tot en met 12 jaar samenspelen onder toezicht van een of meer ouders of voogden. Mits de ouders en/of voogden onderling 1,5 m afstand bewaren;
  • Schud geen handen;
  • Was uw handen regelmatig langer dan 25 seconden met water en zeep;
  • Hoest en nies in een papieren zakdoek of aan de binnenkant van uw elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze daarna weg;
  • Meld u meteen als iemand meer dan 38 graden koorts heeft en flink hoest of ademproblemen heeft, door telefonisch contact op te nemen met de plaatselijke huisarts en informeer daarna de camping. Bij milde klachten (neusverkoudheid, lichte hoest, koorts tot 38 graden) hoeft u de huisarts niet te bellen, maar vermijd wel contact met anderen tot u zich weer beter voelt. Vertoond iemand in uw gezin klachten? Dan blijft u ook binnen.
  • Er geldt een deurbeleid bij verschillende ruimtes op onze camping, zie maatregelen hieronder.

Huidige maatregelen

Mede door (nieuwe) overheidsmaatregelen en -voorschriften, zijn momenteel onderstaande maatregelen van kracht op onze camping tot en met 6 april. Het is mogelijk dat deze periode wordt verlengd door de overheid, of dat er aanvullende maatregelen zullen komen.

  • Eetcafé 't Vertier en De Berenkuil zijn gesloten. De cafetaria is in het weekend van 4 en 5 april geopend voor afhalen, via het muurloket. Meer info volgt later.
  • Indoor Speeltuin De Holle Boom is gesloten. (Buitenspeeltuinen zijn geopend.)
  • Animatieactiviteiten zijn vervallen. Het is nog niet duidelijk hoe de situatie na 6 april zal zijn.
  • Deurbeleid receptie: Maximaal 2 bezoekers zijn gelijktijdig toegestaan in onze receptie en wij verzoeken u om indien mogelijk (contactloos) per pin te betalen.
  • Deurbeleid sanitair: Het sanitair op het Regenboogveld is gesloten. Voor het sanitair op het Fazantenveld en aan de Europalaan geldt een maximum van 4 personen per zijde (heren/dames). Was- en WC-ruimtes zijn van elkaar gescheiden. Voor het sanitair aan Broadway geldt een maximum van 2 personen per zijde (heren/dames).
  •  Deurbeleid winkel: Maximaal 3 gasten zijn gelijktijdig toegestaan in onze campingwinkel en indien mogelijk graag (contactloos) per pin betalen.
  • U mag als campinggast geen bezoekers ontvangen.
  • Wij hebben plexiglas schermen geplaatst op plekken waar wij onze gasten helpen, zoals dat ook het geval is in vele supermarkten.

Meest gestelde vragen

Wij krijgen verschillende vragen binnen. Voor beantwoording van deze vragen laten wij ons (juridisch) informeren door diverse instanties en de brancheorganisatie. Hieronder vindt u de meestgestelde vragen en antwoorden, die wij actualiseren indien nodig.

Ik wil mijn vakantie bij Camping Roland afzeggen vanwege corona. Kan ik dat doen en krijg ik dan de vooruitbetaalde boekingssom terug?
Ook in deze situatie van bijzondere overmacht gelden (hoe vreemd dat in deze tijden wellicht ook klinkt) de normale annuleringsvoorwaarden (RECRON). Als u annuleert vanwege het coronavirus (hierin bent u geheel vrij), dan betekent dat dat u (een deel van) de overeengekomen prijs zal moeten betalen, ook als er nog niet is aanbetaald. Momenteel wordt er echter gewerkt aan omboekmogelijkheden op onze camping, die annuleringskosten voor uw reservering kunnen voorkomen. Zie de vraag over omboeken hieronder.

Kan ik mijn reservering omboeken in plaats van annuleren?
Momenteel bekijken wij de situatie en de mogelijkheden van dag tot dag. Gasten die hun vragen/verzoeken reeds bij ons hebben ingediend, krijgen hierover per mail een reactie. Nieuwe verzoeken zijn uiteraard welkom per mail, doch vragen wij om uw geduld en begrip.

Kan ik eventueel een beroep doen op de dekking van mijn annuleringsverzekering?
Voor een eventueel afgesloten annuleringsverzekering is er niet sprake van een geldige annuleringsreden en volgt er dus geen terugbetaling van de annuleringskosten uit de verzekering, tenzij u als gast (of reisgenoot) zelf ernstig ziek bent of u zich hebt bijverzekerd voor extra annuleringsredenen, zoals de uitbraak van een besmettelijke ziekte. Dit laatste is overigens meestal niet het geval.
Ingeval van annulering omdat u als gast (of reisgenoot) zelf ernstig ziek bent, dient er wel een doktersverklaring worden opgeleverd om een beroep te kunnen doen op de annuleringsverzekering. Logischerwijs valt een coronabesmetting voor onze eigen annuleringsverzekering onder een 'ernstige ziekte'. Hebt u elders een annuleringsverzekering afgesloten, dan verwijzen wij u naar die partij.

Ik moet (binnenkort) een aanbetaling doen voor een reservering, maar durf dit eigenlijk niet vanwege de onzekerheid door het Coronavirus. Kan ik de betaling voorlopig achterwege laten?
Wij begrijpen alle onzekerheid. In beginsel geldt dat bij een reservering een betalingsverplichting is ontstaan. Daarom dient ook een aanbetaling volgens de afgesproken termijn te worden voldaan. Als u op een later moment kiest voor een annulering, wordt het bedrag waar u recht op hebt ook retour betaald. Bij een omboeking wordt het bedrag gebruikt voor de nieuwe reservering. Mocht u door omstandigheden niet in staat zijn om te betalen, neem dan contact met ons op, zodat we een oplossing kunnen zoeken.

Kan ik als jaargast uitstel krijgen voor het betalen van mijn voorjaarsfactuur?
Ook hier begrijpen wij dat het onzekere tijden zijn voor iedereen. Echter, de voorjaarsfactuur dient volgens de reguliere betalingstermijn te worden voldaan (voor 1 april). Mocht u door omstandigheden niet in staat zijn om te betalen, neem dan contact met ons op, zodat we een oplossing kunnen zoeken.

Wanneer kan ik een antwoord verwachten op mijn vraag?
Wij verzoeken u om uw vragen per email te stellen. Wij beantwoorden algemene vragen via email of ons contactformulier op werkdagen normaliter binnen 24 uur. Het kan zijn dat bepaalde vragen wat langer op een antwoord moeten wachten, bijvoorbeeld als het gaat om omboekingen. Wij vragen hiervoor om uw begrip, ook voor ons is de situatie uitzonderlijk.